Emas telah didagangkan selama beribu-ribu tahun sekarang. Dan di sebalik peranan utama wang fiat sebagai medium pertukaran, ia tidak kehilangan popularitinya sama ada sebagai aset tempat selamat atau sebagai instrumen perdagangan.

  • XAU/USD ialah instrumen dagangan yang sangat popular.
  • Sama seperti pasangan mata wang, XAU/USD boleh didagangkan pada bila-bila masa pada hari bekerja.
  • Emas mempunyai korelasi negatif dengan dolar, dan XAU/USD sangat dipengaruhi oleh berita tersebut.
  • Waktu dagangan paling aktif untuk berdagang XAU/USD bertepatan dengan sesi dagangan Amerika.
  • Banyak peluang menguntungkan untuk berdagang XAU/USD muncul berdasarkan berita ekonomi, seperti indeks harga pengguna (CPI), senarai gaji bukan ladang, mesyuarat FOMC, dsb.

Bagaimana Memilih Masa untuk Berdagang Emas

Dagangan XAU/USD yang paling aktif berlaku semasa sesi dagangan Amerika Utara (3 petang – 11:00 malam GMT+3). Aktiviti yang kurang sedikit diperhatikan semasa sesi Eropah (10:00 pagi – 6:00 petang GMT+3). Anda boleh mendapatkan jadual anggaran untuk kedua-dua sesi berkenaan dengan zon waktu masing-masing dalam jadual di bawah.

Negarasesi New YorkSesi London
Malaysia (GMT+8)8:00 malam – 4:00 pagi3:00 petang – 11:00 malam
Indonesia (GMT+7)7:00 malam – 3:00 pagi2:00 petang – 10:00 malam
Afrika Selatan (GMT+2)2:00 petang – 10:00 malam9:00 pagi – 5:00 petang
Argentina, Brazil (GMT-3)9:00 pagi – 5:00 petang4:00 pagi – 12:00 tengahari

Memandangkan emas mempunyai korelasi negatif dengan dolar Amerika, pada asasnya sebarang keluaran ekonomi yang boleh mencetuskan perubahan dalam sebut harga USD mesti dipantau dengan teliti oleh pedagang XAU/USD. Jika anda tidak mahu terlepas kenaikan harga emas, anda mesti mengikuti acara berikut:

Laporan inflasi

  • Inflasi yang tinggi seiring dengan kenaikan harga emas. Bukti paling jelas tentang korelasi positif antara inflasi dan harga emas berlaku pada akhir 1970-an dan awal 1980-an di AS apabila beberapa kadar inflasi tertinggi disaksikan.

Keputusan kadar faedah Fed

Harga emas cenderung meningkat apabila kadar faedah menurun. Terdapat korelasi antara kadar faedah negatif dan harga emas. Sebelum ini, kadar faedah negatif di AS disertai dengan kenaikan mendadak harga emas.


Gaji bukan ladang

Terbukti bahawa statistik pekerjaan boleh menyebabkan pergerakan harga emas secara mendadak. Data pasaran buruh yang baik menyokong dolar. Sebaliknya, laporan pekerjaan yang lemah menyebabkan dolar turun. Memandangkan kejatuhan USD hampir selalu bermakna kenaikan harga emas, statistik pekerjaan yang buruk menunjukkan kenaikan harga untuk harga emas.