Pertama sekali, kami melawati laman web pembekal dropshipping yang telah kami pilih sebelum ini - biasanya, ia adalah kedai penjual di AliExpress. Di sini kita boleh menyemak statistik yang berkaitan yang membantu kita memahami jika niche dan produk khusus ini popular dengan bakal pelanggan.

Sebagai contoh, semasa memilih niche sesuai di AliExpress, kami menggunakan skala lima bintang untuk menganggarkannya:

• Kuantiti produk AliExpress. Kami melihat bilangan item yang boleh didapati di platform ini apabila menggunakan kata kunci tertentu (kami hanya memasukkan item yang mempunyai pilihan penghantaran percuma dan rating 4 * +).

Choosing the Best Dropshipping Niches

- Sekiranya kami dapat mencari lebih daripada 2 000 item, skor yang kami berikan kepada niche ini adalah 5 *;

- Bagi 500 - 1 999 skor adalah 4,5 *;
- Untuk 100 - 499 item skor adalah 4 *;
- Untuk item 1-99 skor adalah 3 *.

Populariti niche di AliExpress. Kami menetapkan parameter yang sama dan menyusun item dengan bilangan pesanan. Kemudian kita mengambil 10 item pertama dan hitung purata aritmetik bilangan pesanan.

Choosing the Best Dropshipping Niches

- Jika aritmetik melebihi 2 000 pesanan, skor yang kami berikan kepada niche ini adalah 5 *;

- Bagi 500 - 1 999 skor adalah 4,5 *;
- Untuk 100 - 499 item skor adalah 4 *;
- Untuk item 1-99 skor adalah 3 *.

Pembekal yang dipercayai. Kami menetapkan parameter yang sama, mengambil 10 kedai pertama, dan menilainya dengan parameter yang sama seperti AliExpress sendiri:

- Berapa lama kedai telah beroperasi;
- Apakah skor maklumbalasnya?
- Apakah peratusan maklum balas positifnya?
- Berapakah item yang sepadan dengan perihalan;
- Betapa baiknya komunikasi;
- Berapa tahap kepuasan bagi kepantasan penghantaran.

Kami mengambil semua parameter ini untuk dipertimbangkan dengan teliti, tetapi, menurut pendapat kami, yang paling penting daripada mereka adalah peratusan maklum balas positif. Oleh itu, untuk 10 kedai pertama kami mengira purata aritmetik skor maklum balas:

- Jika aritmetik bermaksud lebih daripada 96% pesanan, skor yang kami berikan kepada niche ini adalah 5 *;

- Untuk 95% -95,9% skor adalah 4,5 *;
- Untuk 94% - 94,9% skor adalah 4 *;

- Untuk 93% - item 93,9% skor adalah 3 *.

Aset penetapan harga. Untuk menganggarkan potensi margin, kami mengambil harga barang yang paling popular di niche dan melihat item ini di 10 kedai dalam talian lain. Kami mengira purata aritmetik daripada 10 harga berbeza (iaitu harga pasaran purata) - dan bandingkan dengan harga yang ditetapkan oleh penjual AliExpress.

• Jika perbezaan lebih daripada 250%, skor yang kami berikan kepada niche ini ialah 5 *;

• Untuk 100% - 249% skor adalah 4,5 *;
• Untuk 50% - 99% skor adalah 4 *;

• Untuk 1% - 49% skor adalah 3 *.

Perubahan turun naik permintaan bermusim . Terdapat jenis barangan (contohnya, hiasan Halloween, hadiah Krismas, dan lain-lain) yang hanya diperlukan dalam masa yang terhad. Tidak ada yang salah tentang memiliki produk ini di kedai anda jika ia digabungkan dengan beberapa jenis tawaran lain (kad hari jadi, hiasan perkahwinan, dll.) Yang tidak bergantung kepada musim, tetapi tidak disyorkan untuk bergantung kepadanya semata-mata.Jika anda tidak pasti sama ada niche yang anda pilih adalah bermusim, periksa dengan bantuan tool 'Google Trends' .

Trend. Agar tidak terlepas topik yang paling hangat, kita memantau kepentingan umum secara umum terhadap pelbagai bidang kehidupan. Seperti yang akan kita bincangkan dalam artikel ini selanjutnya, Google Trends menunjukkan kepada kami graf yang merupakan representasi visual kepentingan awam terhadap beberapa topik tertentu. Adalah penting untuk mengesan trend ini di rantau sasaran dalam tempoh 5 tahun yang lalu.

• Jika arah aliran menaik, skor yang kami berikan kepada niche ini adalah 5 *;
• Untuk trend rata skor adalah 4 *;

• Untuk trend menurun skor ialah 3 *.

Kesesuaian niche untuk dipromosikan. Kami melakukan yang terbaik untuk memastikan kami dapat mempromosikan tawaran kami dalam pelbagai rangkaian sosial. Ia juga merupakan strategi yang baik untuk memilih niche yang boleh dengan mudah dipromosikan melalui alat pengiklanan dan SEO yang berbayar. Ini bermakna bahawa kami menyemak sama ada:

• Sesetengah kandungan berharga boleh dihasilkan untuk niche ini;
• Kami boleh mengoptimumkan imej dan video;
• Kita boleh memilih kata kunci yang relevan dan kompetitif yang berkaitan dengan kategori ini.


Potensi SEO dari niche harus dinilai dengan teliti terlebih dahulu, ini sebabnya kita perlu bergantung pada beberapa petunjuk kuantitatif. Artikel ini menerangkan proses ini secara terperinci. - Sumber