Mendirikan suatu bisnes merupakan sebuah idea yang menggiurkan bagi sebahagian orang, samada dengan skala kecil atau besar. Dalam membangun bisnes, diperlukan strategi marketing yang tepat agar bisnes anda dapat berkembang dan terus menghasilkan keuntungan. Selain itu, anda juga harus menyesuaikan dengan budget yang dimiliki. 

Jika budget yang dimiliki tidak terlalu banyak, anda mungkin lebih baik membuka bisnes kecil sebelum akhirnya menjadikan bisnes anda sebagai usaha berskala besar.

Meski membuka bisnes dengan modal kecil, anda pasti berkeinginan untuk mengembangkan bisnes anda ke skala yang lebih besar. 

Berikut merupakan 7 strategi marketing yang boleh anda gunakan untuk mengembangkan bisnes anda.

1. Membangun Brand yang Kuat

Branding merupakan salah satu hal penting yang perlu anda bangunkan dari awal bisnes berjalan. Meskipun bisnes yang anda jalankan masih dalam skala kecil, anda harus mulai membangun imej yang baik dan meningkatkan brand awareness agar masyarakat sedar dengan kewujudan bisnes yang anda jalankan. Dimulai dari memperkenalkan identiti brand ke bakal pembeli melalui media sosial seperti Instagram atau Facebook.

Identiti brand yang dibangunkan harus mengandung informasi berkaitan apa yang dijual, apa tujuan bisnes anda, dan seperti apa persaingan bisnes anda saat ini. Beri tahu kepada bakal pembeli kelebihan-kelebihan yang ada pada bisnes anda, dan juga berikan alasan mengapa bakal pembeli harus membeli produk anda.

Tidak lupa, anda juga perlu membuat sesuatu yang unik dan berbeza dari usaha-usaha pesaing. Hal ini bertujuan untuk menarik bakal pembeli, dan meningkatkan kesetiaan pelanggan. Misalnya, brand tidak hanya soal logo dan tagline, namun juga bagaimana pelanggan melihat bisnes anda sebagai brand yang boleh dipercayai.

2. Membuat Logo yang Menarik

Jika anda memiliki imej brand yang baik, ada baiknya jika logo yang merepresentasi brand anda juga bagus dan menarik. Kerana bagaimanapun juga, logo yang dibuat akan sangat berpegang kepada identiti bisnes anda. Logo yang dibuat harus menarik, dan mengandungi makna yang dapat mewakili bisnes anda.


3. Menulis Konten Sebagai Strategi Marketing

Internet merupakan salah satu cara yang paling tepat dalam melaksanakan strategi marketing pada bisnes anda, apalagi jika usaha yang anda jalankan merupakan bisnes kecil. Melalui internet, anda boleh membangunkan brand awareness tentang bisnes anda, sekaligus untuk mempromosikan produk yang anda jual.

4. Gunakan Facebook Ads

Hingga saat ini, media sosial masih menjadi wadah yang paling efektif untuk mengembangkan bisnes anda. Salah satu media sosial yang boleh anda gunakan adalah Facebook.  Pengguna Facebook di Malaysia sendiri merupakan yang terbanyak di dunia, iaitu mencapai 18juta orang. Buatlah akaun untuk bisnes anda di Facebook, dengan begitu anda boleh memperlihatkan produk yang anda tawarkan kepada bakal pembeli.Agar halaman bisnes anda mendapatkan banyak kunjungan dari pengguna Facebook, ada baiknya jika Anda menggunakan Facebook Ads.

5. Lakukan Penyelidikan Pasaran

Tren pasaran yang selalu berubah, membuat anda harus rajin melakukan penyelidikan kecil-kecilan. Tujuannya agar anda boleh memahami kepuasan pelanggan terhadap produk anda, serta untuk mengetahui tren yang sedang disukai oleh pasaran. Dengan begitu, anda jadi mempunyai peruntukan untuk menentukan arah bisnes kedepannya
.

6. Manfaatkan Media Sosial

Tidak hanya dari Facebook, tapi anda boleh menggunakan segala platform media sosial untuk memaksimalkan strategi marketing bisnes anda. Banyak sekali platform media sosial yang boleh anda gunakan sebagai tempat promosi, seperti Instagram, Twitter, bahkan YouTube.

7.  Nilaikan Bisnes Anda

Melakukan penilaian  terhadap bisnes anda juga merupakan salah satu strategi marketing yang perlu dilakukan secara rutin. Hal ini bertujuan untuk mengamati arus bisnes, apakah ada penurunan atau peningkatan. Jangan lupa untuk selalu melengkapkan dengan report yang telah dibuat selama tahun berjalan. Report adalah salah satu cara untuk melakukan penilaian yang efektif. 

Dengan sistem berbasis cloud, anda boleh mengakses Jurnal dimana saja dan bila saja. Selain itu, dengan berbagai macam ciri-ciri seperti pembuatan laporan kewangan, pembuatan invoice, hingga pengurusan aset akan membantu anda dalam menjalankan urusan kewangan pada bisnes anda. Ambil tahu berbagai ciri-ciri lainnya yang bisa anda dapatkan dibawah ini.