Laman web Facebook yang direka bentuk semula kini tersedia di seluruh dunia, syarikat itu mengumumkan pada hari Jumaat lepas.  Sebelum perubahan ini, versi baru Facebook hanya tersedia jika anda memilihnya mulai bulan Mac dan hanya di beberapa negara, walaupun syarikat itu mengatakan pada masa itu bahawa kebanyakan orang akan mendapat akses pada bulan itu.

image:facebook

Dalam catatan blog yang diterbitkan hari ini, Facebook mengatakan bahawa laman web baru ini "sekarang akan menjadi pengalaman web untuk Facebook secara global," sambil menambah bahawa "lebih pantas, lebih mudah digunakan dan memberi mata anda rehat dengan mod gelap."

Mod gelap sememangnya menonjol dari versi baru, tetapi kemas kini juga memberikan baik pulih yang cukup dramatik.  Susun atur muka depan mempunyai Suapan Berita yang lebih kecil baru, ruang kosong yang cukup di rel kiri dan kanan, dan ikon yang lebih besar dan menu bar yang membolehkan anda dengan mudah bertukar ke pelbagai bahagian aplikasi.

Bagi mereka yang ingin segera menghidupkan reka bentuk baru dan mengaktifkan mod gelap, berikut caranya:

-Klik pada anak panah ke bawah di hujung bar menu atas untuk menarik menu tetapan Facebook lama. 
-Klik "Tukar ke Facebook baru." 
-Klik anak panah ke bawah yang sama dan beralih mod gelap dari off ke on.

Tujuan ketika Facebook pertama kali melancarkan reka bentuk semula desktop pada persidangan pembangun F8 pada tahun 2019 adalah untuk memfokuskan kembali pengalaman web teras di sekitar kawasan yang masih disukai oleh kebanyakan orang: acara, kumpulan, dan pesanan.  Itu bukan akhir dari News Feed per se, tetapi lebih banyak kepimpinan Facebook mengakui bahawa sekarang ini adalah konsep kuno untuk mempunyai feed algoritma yang diisi kebanyakannya dengan sampah dari halaman dan siaran awam.

Orang ramai semakin kerap menarik diri ke kumpulan dan pesanan peribadi, dan satu-satunya utiliti utama Facebook sekarang ialah masih merupakan kaedah terbaik untuk menganjurkan acara besar dengan rakan atau menghubungi seseorang yang anda kenali yang maklumat hubungannya tidak anda miliki.

Ketua Pegawai Eksekutif Mark Zuckerberg mengatakan, ketika beberapa bulan sebelum pendedahan reka bentuk semula, dia mengumumkan peralihan untuk seluruh syarikatnya ke arah produk dan ciri yang berfokus pada privasi.  Dan melainkan jika anda berada di demografi Facebook yang lama atau anda terutama dalam kandungan kandungan politik hiperpartisan yang unik di laman web ini, kebanyakan orang telah menghabiskan lebih banyak masa mereka di Instagram, TikTok, Twitch, YouTube, dan platform lain.

Facebook baru mencerminkan keutamaan syarikat, dengan fokus pada video untuk Suapan Berita (kerana iklan video masih menghasilkan banyak wang kepada syarikat) dan akses mudah ke acara dan kumpulan di samping panel Messenger yang direka bentuk semula.  Ini boleh menjadi perubahan visual yang menggegarkan, tetapi Facebook lebih menyenangkan untuk digunakan setelah anda mengetahui cara mengendalikan antara muka baru.