Bagaimana Hendak Menjadi Peguam 

Adakah anda mengetahui jalan untuk menjadi seorang peguam di Malaysia? Izinkan saya berkongsi dengan anda secara ringkas, supaya anda boleh berkongsi dengan seseorang yang berminat untuk menjadi seorang peguam.

Langkah 1 adalah untuk mendapatkan ijazah undang-undang iaitu LLB (Kepujian) dari universiti-universiti yang diiktiraf. Anda boleh mendapatkan senarai universiti berkenaan dari Legal Profession Qualifying Board Malaysia atau dari laman web Peguam Malaysia.

Selepas itu, anda boleh memilih untuk mengambil Kursus Bar Vokasional di England dan dipanggil ke English Bar atau memilih untuk kembali ke Malaysia untuk menduduki peperiksaan kelayakan untuk mendapatkan Sijil Amalan Guaman (CLP). Walau bagaimanapun, bagi mereka yang telah mendapat ijazah undang-undang dari UM atau NUS (atau mana-mana orang yang mempunyai kelayakan yang berkenaan seperti yang ditetapkan oleh undang-undang), yang tidak dikehendaki untuk menduduki kedua-dua peperiksaan yang dinyatakan di atas.

Sebaik sahaja anda telah lulus semua peperiksaan yang diperlukan, anda diminta untuk menjalani latihan 9 bulan yang dikenali sebagai chambering (nama rasmi adalah latihan). Ini adalah tempoh di mana seseorang itu terdedah kepada "undang-undang sebenar" dunia. Saya yakin semua peguam tidak akan melupakan tempoh nasib ini dalam perjalanan amalan mereka. Sebagai murid atau dipanggil chambie, anda dijangka untuk bekerja keras seperti seorang peguam yangberkelayakan (atau sebahagian besar kali lebih keras) dengan tanpa gaji.

Hah ... adakah benar? ya, anda tidak berhak menerima apa-apa gaji dalam tempoh ini, bagaimanapun, firma undang-undang yang akan membayar anda remunaration dalam bentuk elaun, jumlah gaji adalah lebih rendah daripada tukang cuci jalanan (sudah tentu sekarang, mungkin chambie menerima semakin lebih daripada itu). Kadar pasaran bagi elaun ini dalam masa dulu dari RM300 hingga RM500 sebulan. Tetapi bagi mereka yang bernasib baik dapat masuk ke dalam firmabesar maka mereka akan mendapat kira-kira RM700 hingga RM1,000 elaun sebulan.

Semasa berkhidmat 9 bulan "buruh murah", anda masih perlu untuk duduk melalui beberapa peperiksaan yang dijalankan oleh Peguam Malaysia dan mengambil bahagian dalam Bar Malaysia program bantuan guaman sebelum anda boleh dipanggil ke Badan Peguam Malaysia dan menjadi seorang peguam yang berkelayakan.

Jadi, adakah anda masih berminat untuk menjadi peguam ini? sudah tentu, di sisi lain, terdapat juga banyak kenangan manis semasa berkhidmat.

Kredit: laweddie.com