Mendirikan suatu bisnes merupakan sebuah idea yang menggiurkan bagi sebahagian orang, samada dengan skala kecil atau besar. Dalam membangun bisnes, diperlukan strategi marketing yang tepat agar bisnes anda dapat berkembang dan terus menghasilkan keuntungan. Selain itu, anda juga harus menyesuaikan dengan budget yang dimiliki.
Jika budget yang dimiliki tidak terlalu banyak, anda mungkin lebih baik membuka bisnes kecil sebelum akhirnya menjadikan bisnes anda sebagai usaha berskala besar.
Meski membuka bisnes dengan modal kecil, anda pasti berkeinginan untuk mengembangkan bisnes anda ke skala yang lebih besar.
Berikut merupakan 7 strategi marketing yang boleh anda gunakan untuk mengembangkan bisnes anda.
1. Membangun Brand yang Kuat
Branding merupakan salah satu hal penting yang perlu anda bangunkan dari awal bisnes berjalan. Meskipun bisnes yang anda jalankan masih dalam skala kecil, anda harus mulai membangun imej yang baik dan meningkatkan brand awareness agar masyarakat sedar dengan kewujudan bisnes yang anda jalankan. Dimulai dari memperkenalkan identiti brand ke bakal pembeli melalui media sosial seperti Instagram atau Facebook.
Identiti brand yang dibangunkan harus mengandung informasi berkaitan apa yang dijual, apa tujuan bisnes anda, dan seperti apa persaingan bisnes anda saat ini. Beri tahu kepada bakal pembeli kelebihan-kelebihan yang ada pada bisnes anda, dan juga berikan alasan mengapa bakal pembeli harus membeli produk anda.
Tidak lupa, anda juga perlu membuat sesuatu yang unik dan berbeza dari usaha-usaha pesaing. Hal ini bertujuan untuk menarik bakal pembeli, dan meningkatkan kesetiaan pelanggan. Misalnya, brand tidak hanya soal logo dan tagline, namun juga bagaimana pelanggan melihat bisnes anda sebagai brand yang boleh dipercayai.